Saturday 20 June 2015

Masjid Ridzuaniah Kuala Kangsar




Masjid Rizuaniah dibina dalam tahun 1915 di zaman Duli Yang Maha Mulia Sultan Idris Murshidul'adzam Shah,(1887-1916) Sultan Perak yang ke-28. Pembinaannya didirikan di atas sebidang tanah yang diwakafkan oleh Al Mahrum Sultan Idris Shah I. Pada ketika itu semua urusan perbelanjaan pembinaan masjid adalah di bawah sumber daripada wang wakaf Sultan Idris Shah I sendiri. Manakala urusan menyelenggarakan masjid ini adalah dikelolakan oleh satu Badan yang dinamakan 'Sultan Idris Religious and Charitable Trust'.

Rekabentuk asal masjid ini mengandungi ruang sembahyang yang berbentuk lapan empat segi dan sebuah kubah di tengahnya. Semenjak ia dibina, Masjid Ridzuaniah telah mengalami beberapa pindaan dari segi struktur bangunannya. Semasa zaman Al Marhum Sultan Iskandar, hanya diperbesarkan bagi menampung bilangan jemaah yang bertambah. Ketika itu masjid ini dapat memuatkan kira-kira 600 orang jemaah sahaja. Manakala pada zaman pemerintahan Sultan Idris Shah II pembesaran  masjid ini dilakukan lagi. Sehingga pada tahun 1968 masjid ini dapat menampung kira-kira 1,000 orang jemaah di sekitar Pekan Kuala Kangsar.

Pada tahun 1980-1981 Masjid Ridzuaniah telah bertukar daripada bangunan yang asal ke bangunan baru. Pembinaan masjid baru ini adalah semata-mata untuk memberi keselesaan kepada masyarakat Islam di daerah Kuala Kangsar menunaikan ibadah. Ini adalah kerana bangunan maasjid yang asal tidak dapat menampung bilangan penduduk yang kian meningkat.

Masjid Ridzuaniah hari ini merupakan masjid yang istimewa berbanding dengan masjid yang lain di daerah Kuala Kangsar. Ianya mempunyai beberapa kemudahan seperti mempunyai bilik mesyuarat, Pejabat dan juga kemudahan-kemudahan yang lain. Oleh kerana keistimewaan tersebut dan masjid ini merupakan masjid yang terbesar di daerah Kuala Kangsar, ianya telah dijadikan Masjid Daerah yang dikelolakan oleh Kerajaan Negeri.


mimbar 


1 comment:

  1. Terima kasih.. boleh saya copy dan credit blog nie ya =)

    ReplyDelete